Ką jums reiškia šis žodis? Ką reiškia būti sąmoningu?
Kai kam atrodo, kad sąmoningas yra tas, kuris yra protingas ir intelektualus. Kiti šį žodį tapatina su žodžiais „sąmojingas“, „gudrus“, „pastabus“. Tačiau būtent sąmoningumas veda į esminį žmogaus gyvenimo tikslą – vidinės ramybės ir pilnatvės atradimą.
Kas gi tai?

Į šį klausimą atsako Robertas Karvauskas, sąmoningumo mokyklos „Gyvenimo rytas“ įkūrėjas ir lektorius.
Sąmoningumas – tai sugebėjimas sutelkti dėmesį ir išlaikyti jį vienoje vietoje. Ar žinote, kad nelavinęs sąmoningumo žmogus savo dėmesį vienoje vietoje gali išlaikyti tik 5-7 sekundes?

Protingas nebūtinai yra sąmoningas

Protingas ir intelektualus žmogus nebūtinai bus sąmoningas. Trumpai pamąstykite, kiek pažįstate
žmonių, kurie yra išsilavinę, universitetus ar mokyklas baigę geriausiais pažymiais, bet taip ir
neatradę savo gyvenimo kelio, negebantys savo žinių pritaikyti praktikoje, greitai supykstantys ir
sunkiai valdantys savo emocijas?
Galbūt jūs pažįstate ir tokių žmonių, kurie sugeba susikoncentruoti, susikaupti. Visgi, greičiausiai,
pastebėjote, kad ir jie dažnai skuba, nervinasi, pergyvena, įsižeidžia, smerkia… Kodėl?
Protingas ir racionalus žmogus supykęs gali ilgai ir dėmesingai kurti keršto planą ar pasiteisinimus.
Ar jis tada ramybėje ir pilnatvėje? Akivaizdu, kad ne.
Tai rodo, kad sugebėjimo susikaupti, sukoncentruoti ir išlaikyti savo dėmesį nepakanka, norint
pasiekti gyvenimo harmoniją.

Dėmesio valdymas

Mūsų būsena priklauso nuo gyvybinės energijos (pranos) kiekio mūsų energiniame kūne. Kuo
daugiau mumyse yra šios energijos, tuo labiau mes jaučiamės ramūs ir patenkinti, dėkingi ir
atlaidūs. Kai energija išsenka, jaučiame nerimą, neviltį, pyktį, liūdesį. Gyvybinę energiją mes
gauname tiesiai iš visatos, iš kosmoso.

Kas gi lemia gyvybinės energijos kiekį mumyse?

Anot Roberto Karvausko, tai lemia mūsų dėmesys. Kur jis nukreiptas, ten teka mūsų gyvybinė
energija. Gyvybinę energiją mes galime kaupti savyje arba iššvaistyti.
Kai mūsų dėmesys nukreiptas į vidų, energija kaupiasi ir mes jaučiame vis daugiau atsipalaidavimo
ir ramybės. Kai dėmesys nukreiptas į išorę, energija teka iš mūsų energinio kūno ir atitenka tam, į
ką nukreiptas dėmesys.

Kaip keičiasi gyvenimo kokybė, kai žmogus neskiria dėmesio dabarties akimirkai?

Dėmesio dabarties akimirkai žmogus nebeskiria tada, kai gyvenimas tampa šabloniškas, įprastas,
žinomas mintinai. Atsiranda automatizmas, nereikalaujantis atidumo, dėmesio.
Tam protas sukuria įvairias šabloniškas struktūras ir ragina žmogų gyventi įprastai, „kaip visi“.

Tada jis užvaldo dėmesį, kurdamas prieštaravimus, rūpesčius, vidines pastangas, ir per tai gauna
žmogaus energiją. Taip protas auga ir stiprėja, vis labiau užvaldydamas žmogaus dėmesį, o žmogus
tampa vis mažiau sąmoningas, silpsta ir nyksta.

Paprasti būdai susigrąžinti dėmesį

Tam, kad žmogus galėtų susigrąžinti dėmesį, gyvenimas turėtų tapti spontaniškesnis, neįprastesnis,
įvairesnis. Sąmoningumo mokyklos įkūrėjas R. Karvauskas pataria, kuo dažniau į darbą nueiti ar
nuvažiuoti nauju, neįprastu keliu, tuos pačius darbus nudirbti neįprastai, kitaip. Pavyzdžiui,
pavalgyti, laikant šaukštą kaire ranka (dešiniarankiams).
Be to, lektorius primena, kad gyvenimas nuolat duoda žmogui įvairius naujus pasiūlymus, kurių,
paprastai, žmogus atsisako, nes tai neatitinka jo gyvenimo šablono. Bet gyvenime atsitiktinumų
nebūna. Viskas suteikiama kaip reikalinga patirtis, kurios pagrindu žmogus gali atsirinkti tai, kas
jam naudinga. Todėl gyvenime verta išbandyti vis naujus, neįprastus dalykus. Ir tai vis labiau
grąžins dėmesį į šią akimirką.
Jūs, greičiausiai, jau supratote, kad, kuo mažiau dėmesio mes skirsime savo vidinei būsenai ir kuo
dėmesingesni mes būsime išoriniams dalykams, tuo daugiau energijos neteksime.
Taigi, akivaizdu, kad vien sugebėjimo sutelkti savo dėmesį nepakanka. Lektorius pabrėžia, jog
reikia suvokti kur, kaip ir kodėl reikia skirti dėmesį. Tai yra išmintis, kuri neišvengiamai būtina
vidinei harmonijai pasiekti.

Testas, kuris patikrins Jūsų dėmesingumą

Teorija visada išlieka teorija. Paruošėme jums testą, kuris geriausiai parodys, ar esate dėmesingas
šiai akimirkai.
Šį testą atlikti labai paprasta – teužtruksite kelias minutes, o kartu sužinosite, ar mokate išlaikyti
koncentraciją ir būti dabarties momente.
Kad ir kur būtumėte – namuose, troleibuse ar parke – užduokite sau 3 klausimus:

* dabar aš darau?
* Kodėl aš tai darau?
* Kodėl aš tai darau būtent taip?

Šie trys klausimai padės pamatyti, ar suvokiate dabarties momento faktą, jo aplinkybes ir visą
kontekstą. Atsakymai, kilę iš vidinio sąžiningumo, leis jums pastebėti savo sąmoningumą esamu
momentu ir paskatins labiau susitelkti bei dėmesingiau kurti savo gyvenimo realybę čia ir dabar.

Šaltinis:
sąmoningumo mokykla GYVENIMO RYTAS http://gyvenimorytas.lt

Pranešimas žiniasklaidai publikuotas DELFI portale